‘Een vragenlijst en een huisbezoek zijn er niet om vervelend te doen, maar om een echte en succesvolle match te maken!’
Helaas haken veel mensen af zodra ze een vragenlijst moeten invullen of als we een huisbezoek voorstellen. Dan gaan ze voor een stichting waar een adoptieproces sneller gaat of die deze procedure niet heeft. ‘Terwijl deze stappen juist zo belangrijk zijn om teleurstellingen, mismatches of herplaatsing te voorkomen’, vertelt Astrid van de Zuidwind van Stichting Herplaatsing4EverHome
Vragenlijst voor adoptant én herplaatser
‘Onze stichting herplaatst honden die om wat voor reden dan ook niet meer bij hun huidige baas kunnen blijven’, vertelt Astrid. ‘We proberen er eerst alles aan te doen om het dier niet te hoeven herplaatsen, maar soms is het zoeken van een ander thuis een betere beslissing. We beginnen dan met een vragenlijst en huisbezoek bij de herplaatser, zodat we zoveel mogelijk informatie vergaren over het dier. Er wordt ook een uitgebreid medisch dossier opgemaakt.’
‘Helaas merken dat veel mensen toch heel makkelijk denken over de aanschaf van een huisdier. Zodra ze er echt iets voor moeten doen, zoals het invullen van een vragenlijst of een afspraak maken voor een huisbezoek, haken ze af en gaan ze op zoek naar een dier waarbij dat allemaal niet hoeft. Maar wij doen dit niet voor niets! We proberen een goede match te maken voor het nieuwe baasje én het dier.’
Adoptie alleen na echte match
Astrid werkt, naast haar vrijwilligerswerk voor de stichting, als recruiter: ´Een nieuw huisdier adopteren, is even impactvol als een andere baan. Je zou dit beide even weloverwogen moeten doen. Zodra je potentiële nieuwe werkgever vraagt “waarom heb je gesolliciteerd?” antwoord je ook niet “Je hebt mijn CV gezien toch?”. Eigenlijk geldt dit ook voor de vragenlijst en het huisbezoek bij de adoptie van één van onze dieren. Wij doen dit echt niet om mensen te controleren en het is ook zeker geen examen, maar eigenlijk een kennismaking om informatie uit te wisselen en te kijken of er een match is. Wij oordelen niet over wat voor bank je hebt of hoe opgeruimd jouw huis is, dat doet een hond namelijk ook niet. Ook de leeftijd van een adoptant maakt ons niet uit, maar dan vragen we wel even door of je een goed vangnet hebt, mocht jou iets overkomen.’
Voorkom mismatch of teleurstelling.
‘Wij passen overigens alle vragenlijsten aan per dier om de juiste informatie uit te vragen. Ook tijdens het huisbezoek komen we met veel informatie en mogen adoptanten alle vragen stellen die ze hebben. Dit is om een verkeerde match of teleurstellingen te voorkomen. Stel, je zegt tegen je kinderen ‘Er is groen licht, er komt een nieuw hondje’ en dan blijkt het niet helemaal goed te gaan met de kinderen. Dan is het verdriet bij de kinderen heel groot, en heel sneu voor de hond, want die moet weer verhuizen. Vaak komen dit soort punten naar voren in een huisbezoek. Soms wordt er bijvoorbeeld niet helemaal nagedacht over het ras. Een labrador wordt dan gezien als ultieme gezinshond, maar bijtincidenten bij labradors zijn hoog. Een labrador kan ook erg lomp zijn en als een hond van 40 kilo dan opeens tegen je kindje aanloopt, kan dat erg fout aflopen. Over dit soort zaken denken wij mee tijdens een huisbezoek.’
Wij zijn de inlichtingenbron van de hond
Astrid vertelt verder; ‘Aangezien wij eigenlijk bijna alles weten over de hond, is het huisbezoek echt om te kijken of er een succesmatch is. Wij vinden het belangrijk dat je een dier weloverwogen in huis haalt en weet waar je aan begint. Zo hebben we het bijvoorbeeld over wat er gebeurt als het dier voor het eerst in huis komt. Ben jij bereid om een bench in huis te nemen of wat is anders een alternatief voor de eerste nacht? Hoe creëren we een geborgen plek voor het dier?’
‘Soms is het per hond zo specifiek wat bij hem of haar past. Neem bijvoorbeeld hond Tobi, een mix labrador en jachthond, formaatje Friese stabij. Als we dan bij een vrouwtje op bezoek zouden komen en die blijkt 1 meter 60 te zijn, dan gaan we toch een beetje twijfelen. Een hond met een stevig jachtinstinct kan opeens uit het niets flink trekken. Je wilt niet dat een hond zijn nieuwe baasje om ver trekt. Daarnaast is zij de hond dan echt een paar uur kwijt. Dat zijn vervelende ervaringen die je wilt voorkomen. En waar wij veel vragen stellen, is dit ook het moment voor de adoptant om alles te vragen.’
Wij zijn er om te helpen, ook na de adoptie
Eigenlijk is het huisbezoek een extra service, zo moet je het zien. Het is een moment om echt goed informatie uit te wisselen. Wij hebben ook veel gedragsdeskundigen in de organisatie, die kunnen enorm meedenken, ook na de adoptie. Laatst werd ik, 1,5 jaar na de adoptie, alsnog gebeld door de nieuwe baasjes. Ze waren naar de camping gegaan en de hond blafte alles bij elkaar. Je kunt dan altijd bellen voor advies!´
´Wij waarderen het natuurlijk enorm dat mensen overwegen om één van onze diertjes een tweede kans te geven. We hopen alleen dat zodra mensen interesse tonen, ze goed de tekst hebben gelezen en een weloverwogen besluit nemen om een diertje te adopteren. Dan kunnen onze vrijwilligers al hun tijd besteden aan waar zij voor doen, samen zorgen voor de beste match!’
Bron: Verhuisdieren.nl